Barwy Europy
Barwy Europy - opis projektu
Barwy Europy - cele projektu
Barwy Europy - koordynator i partnerzy
Barwy Europy - wizyty w krajach partnerskich
Barwy Europy - opis działań
Regulamin udziału ucznia w wyjeździe zagranicznym
Cuda Europy
Cuda Europy - cele projektu
Cuda Europy koordynator i partnerzy
Cuda Europy - działania
Cuda Europy - wizyty
Cuda Europy - opis
Dźwięki Europy
Dźwięki Europy - opis
Dźwięki Europy - cele
Dźwięki Europy - koordynator i partnerzy
Dźwięki Europy - rezultaty
Dźwięki Europy - spotkania
Dźwięki Europy - działania
Dźwięki Europy - produkty
Dźwięki Europy - ewaluacja
Europejskie Okno
WYNIKI EWALUACJI PRZEPROWADZONEJ NA ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
- Większość uczniów poprawnie wskazała państwa partnerskie oraz miasta, w których znajdują się szkoły biorące udział w projekcie szkół partnerskich.
- Większość uczniów poprawnie połączyła nazwiska kompozytorów z nazwami państw, z których oni pochodzili.
- Uczniowie potrafili wskazać wiele tytułów utworów muzycznych poznawanych kompozytorów. Najbardziej podobały się im następujące utwory: Fryderyk Händel: Suita orkiestrowa “Muzyka sztucznych ogni””, Suita orkiestrowa “Muzyka na wodzie”; Fryderyk Chopin: Etiuda c-moll op. 10 nr 12 “Rewolucyjna”, Walc Des-dur op. 64 nr 1 “Minutowy”, Preludium Des-dur op. 28 nr 15 “Deszczowe” i Polonez A-dur op. 40 nr 1; Ludwik van Beethoven: Bagatela “Dla Elizy”, Sonata fortepianowa cis-moll op. 27 nr 2 “Księżycowa”, Oda do radości, III Koncert fortepianowy c-moll op. 37, V Symfonia c-moll op. 67; Franciszek Liszt: Etiuda koncertowa nr 1 “Poszumy leśne” i Węgierska Rapsodia; Joaquin Rodrigo: Danza de las Hachas i El concierto de Aranjuez, Edward Elgar: Land of Hope and Glory.
- Najbardziej popularne wśród uczniów zajęcia i formy aktywności realizowane w trakcie trwania projektu to: zajęcia taneczne, śpiewanie piosenek, zajęcia plastyczne, prezentacje multimedialne, przygotowywanie albumów o kompozytorach, pisanie wierszy i opowiadań.
- Większość uczniów stwierdziła, że projekt wzbogacił ich wiedzę na temat muzyki europejskiej oraz krajów partnerskich.
- Większość uczniów potwierdziła, że dzięki projektowi zrozumieli, że warto uczyć się języków obcych.
- Większość badanych nauczycieli i rodziców stwierdziła, że projekt wzbogacił ofertę edukacyjną szkoły. Ich opinie były bardzo pozytywne. Oto niektóre z nich:
- dzieci zdobyły więcej wiedzy z dziedziny muzyki, sztuki, literatury geografii;
- dzięki zajęciom na temat europejskich kompozytorów dzieci wzbogaciły wiedzę o kulturze krajów partnerskich
- projekt wpłynął na rozwój wrażliwości dzieci na piękno muzyki klasycznej;
- zorganizowano dużo nowych, interesujących zajęć dla dzieci;
- projekt rozwijał zainteresowania dzieci;
- projekt dostarczył realnych powodów, dla których warto uczyć się języka obcego;
- dzieci doświadczyły nowych metod nauki języka obcego;
- dzieci mogły w praktyce sprawdzić swoją znajomość języka;
- otwarcie dzieci na ideę istnienia obok siebie różnych kultur i sposobów życia;
- projekt pokazał dzieciom pracę innych szkół europejskich oraz dał wizję świata;
- dzieci spędziły razem wspaniałe chwile;
- bardzo dużo ciekawych koncertów, zajęć plastycznych, muzycznych i poetyckich;
- dzieci mogły poznać przyjaciół w innych krajach;
- szkoła stała się oryginalna dzięki kontaktom zagranicznym;
- dzięki projektowi nasza szkoła wzmocniła pozycję zarówno w lokalnym środowisku jak i w mieście,
- dzieci lubią chodzić do szkoły, która jest jedyna i unikalna, otwarta na świat i rozwijająca zainteresowania uczniów;
- projekt udowodnił, że nauczyciele troszczą się o rozwój i poziom szkoły;
- projekt to wspaniałe doświadczenie, które pozwoliło dzieciom w szczególny sposób poznać różne kultury, zwyczaje, świat dzieci z innych krajów;
- projekt zachęcił uczniów do szukania materiałów do przygotowywanych albumów w różnych źródłach wiedzy, zmuszało to do samodzielności i kreatywnego myślenia;
- projekt to bardzo ciekawa oferta;
- wszystko było wspaniałe, dzieci były tak szczęśliwe, zadowolone, pełne wrażeń;
- wszystko było ciekawe i przemyślane, zorganizowano bardzo piękne zajęcia: Europejski Festiwal Muzyczny, wizyty w partnerskich szkołach, praktyczna nauka języków;
- W opinii nauczycieli projekt miał bardzo pozytywny wpływ na ich rozwój zawodowy.
- 69% badanych nauczycieli brało udział w wizytach partnerskich. Nauczyciele ci wskazali bardzo pozytywny wpływ spotkań z partnerami na wzbogacenie metod nauczania i form pracy. Podczas wizyt w partnerskich szkołach mogli zaobserwować wiele interesujących rozwiązań w pracy z uczniami. Oto wybrane wypowiedzi:
- kreatywne wykorzystanie muzyki;
- praca partnerska;
- praca w grupach;
- niewerbalny wymiar nauczania – taniec, śpiew, prace plastyczne;
- artystyczne choreografie do poszczególnych utworów muzycznych;
- opracowanie prostych akompaniamentów z użyciem m.in. metalofonów;
- zastosowanie w układach tanecznych różnych rekwizytów jak balony, chusty, wstążki;
- łączenie zajęć muzycznych z nauką geografii, historii i literatury;
- bardzo interesujące lekcje w szkole w Bielefeld- ciekawe omówienie wysłuchanych utworów muzycznych;
- ciekawy pokaz gimnastyki artystycznej w szkole w Szolnoku;
- zastosowanie ciekawych technik plastycznych;
- sposoby na uspokojenie klasy po przerwie;
- wizyta zachęciła mnie do pójścia na kurs tańca;
- poruszanie tematów związanych z muzyką na różnych przedmiotach;
- stosowanie technologii informacyjnej, zwłaszcza zastosowanie tablicy interaktywnej, podczas zajęć;
- interesujące warsztaty plastyczne i muzyczne.
- W opinii nauczycieli i rodziców projekt zachęcił uczniów do nauki języków obcych.
- Według większości rodziców działania projektu miały pozytywny wpływ na wrażliwość dzieci na piękno muzyki i innych dziedzin sztuki.
- W opinii rodziców najbardziej wartościowe działania podjęte w ramach projektu to: wizyty w szkołach partnerskich, nauka piosenek i tańców, warsztaty muzyczne i plastyczne, koncerty, przygotowywanie albumów i map mentalnych na temat kompozytorów.
- Większość uczniów wyraziła zainteresowanie prowadzeniem korespondencji z kolegą ze szkoły partnerskiej.
- Większość rodzin, które gościły dzieci w trakcie wizyt nie stwierdziło problemów z komunikacją.
- Większość rodziców wyraziła chęć goszczenia w przyszłości dziecka z kraju partnerskiego.