0
6

Barwy Europy-wizyta na Węgrzech

29 maja 2023r.
Szkoła Podstawowa nr 24
im. Tadeusza Kościuszki
43-310 Bielsko-Biała, ul. Żywiecka 239
tel/fax +48 33 816 49 84

Wizyta w szkole partnerskiej:

Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

w Szolnoku na Węgrzech
w dniach od 18 do 23 listopada 2013 r.

Cele wizyty:

 

  • ustalenie szczegółów zadań projektowych, a zwłaszcza sposobu prowadzenia wspólnej strony internetowej,
  • poznanie węgierskiego systemu nauczania, oraz metod i form pracy z uczniami stosowanych przez węgierskich nauczycieli,
  • poznanie węgierskiego malarstwa oraz sztuki regionalnej, a także zwiedzenie węgierskich galerii sztuki,
  • poznanie charakterystycznych dla Węgier tradycji, zwyczajów i potraw,
  • nawiązanie wzajemnych przyjaźni,
  • rozwijanie znajomości języka angielskiego.

 

Opis wizyty:

Na początku wizyty odbyło się spotkanie uczestników wizyty ze społecznością szkoły węgierskiej. Każda szkoła partnerska przedstawiła prezentację multimedialną lub film na temat swojej szkoły, miasta i kraju, a także narodowych malarzy. Ponadto szkoła węgierska przedstawiła prezentację na temat systemu nauczania w szkołach węgierskich. Partnerzy zwiedzili szkołę, poznali stosowane tam metody nauczania i formy pracy. Uczniowie uczestniczyli wraz z dziećmi szkoły węgierskiej oraz innych szkół partnerskich w lekcjach i różnorodnych zajęciach. Nauczyciele szkoły węgierskiej przygotowali: lekcję historii na temat wydarzeń historycznych przedstawionych na obrazach malarzy węgierskich, inscenizację teatralno - muzyczną przedstawiającą wydarzenia ukazane w panoramie Arpada Fesztyego ?Przybycie Węgrów?, pokaz malowania na piasku przedstawiający sceny z obrazów ?Przybycie Węgrów? Arpada Fesztyego i ?Kobieta Egeru? Bertalana Szekely?ego oraz film animowany nakręcony przez jednego z uczniów z inspiracji obrazem ?Kobieta Egeru?, z wykorzystaniem klocków lego.

Uczniowie i nauczyciele wzięli także udział w warsztatach plastycznych: wykonywanie sakiewek ze skóry zdobionych motywami maków z inspiracji obrazem Pala Szinyei Merse ?Pole maków?, grawerowanie na ?złotych blaszkach? ornamentów  średniowiecznych z inspiracji obrazem ?Kobieta Egeru?, warsztaty sitodruku i linorytu - wykonywanie postaci rycerzy i wojowników przedstawionych w panoramie Fesztyego i obrazie ?Kobieta Egeru?. Odbył się także pokaz tradycyjnych węgierskich tańców, po którym zorganizowano warsztaty taneczne. Ponadto odbyło się  spotkanie nauczycieli szkół partnerskich, w trakcie którego każda szkoła zaprezentowała prace uczniów wykonane z inspiracji malarstwem węgierskim, przedyskutowano również planowane działania projektowe oraz sposób prowadzenia strony internetowej projektu. Partnerzy zwiedzili miasto Szolnok, a w szczególności ratusz, oraz Miejskie Muzeum Sztuki, gdzie mogli zobaczyć wystawę malarstwa węgierskiego i wziąć udział w lekcji muzealnej. Odbyła się także wycieczka do Opusztaszer, gdzie partnerzy zwiedzili panoramę Arpada Fesztyego "Przybycie Węgrów na Wielką Równinę Węgierską". Ponadto zwiedzili znajdujący się w Opustaszer skansen tradycyjnej wsi węgierskiej i wzięli udział w warsztatach sztuki regionalnej z filcowania. Partnerzy węgierscy zorganizowali również wycieczkę do Budapesztu, gdzie uczestnicy wizyty zwiedzili Muzeum Victora Vasarelego i Galerię Narodową. W Muzeum Vasarelego nauczyciele i uczniowie obejrzeli obrazy malarza w oryginale oraz wzięli udział w warsztatach plastycznych z inspiracji tymi dziełami. Z kolei w Galerii Narodowej razem z przewodnikiem obejrzeli obrazy Pala Szinyei Merse, dzieła Bertalana Szekelyegooraz obrazy Thana Mora. Przewodniczka oprowadzająca uczestników wizyty po galerii przekazała dużo interesujących informacji na temat poznawanych w projekcie węgierskich dzieł malarskich i ich twórców, a także tajników sztuki malarskiej.

 

Rezultaty wizyty:

  • ustalenie sposobu prowadzenia wspólnej strony internetowej,
  • wiedza na temat węgierskiego systemu nauczania oraz metod i form pracy z uczniami stosowanych przez węgierskich nauczycieli,
  • znajomość węgierskiego malarstwa oraz sztuki regionalnej,
  • wiedza na temat charakterystycznych dla Węgier tradycji, zwyczajów i potraw,
  • nawiązane znajomości i przyjaźnie
  • lepsza znajomość j. angielskiego.
  • umiejętności społeczne uczniów.

Zobacz zdjęcia